Prázdninová bestofka

1) “Holiday Love” - McDonald's

Přijde mi, že má Mekáč takové dvě hlavní marketingové strategie. První je nekonečná obhajoba složení jejich produktů a potlačování teorií, že jejich byznys zabíjí krávy a lidi a paradoxně jsou v současné společenské náladě často větší problém ty krávy… No a druhá je taková snová brandová, úplně odstřelená od haterů a reality. Umí být i hardsellová a typicky zobrazuje šťastný lidi a jejich mikropříběhy, ve kterých nějak figuruje hamburger, pití a hranolky, resp. ideálně všechno zmíněné a zmrzka k tomu. 

V našem případě jde o ten druhý směr, jenže reklama mi přijde divná. Někdo by si mohl myslet, že měřím dvojím metrem, protože kdyby stejný spot natočila Kofola, tvůrcům bych se klaněl. Ale tady nejde o kreativu - jde asi o nějaký pocit brandové nekompaktnosti. Od marketingu Meka očekávám něco víc. A hlavně něco, co k němu víc sedne. 

Takhle… Trochu remcám, nicméně spot je po řemeslné stránce perfektní. Opravdu silně filmový vizuál, příjemný, přesto sdělný a do detailu vymazlený zvuk i set design. Tohle všechno tam je. Ale navíc jakási “artovost”, která mi k McDonaldu nesedí. Kdyby šlo o výsledek soutěže nejlepších amatérských filmařů světa... Ale to by asi netajili. 

Možná se očekává, že když se rozhodnu jít cestou “první letní lásky”, musím se smířit s vyzněním, že jde o přeslazený příběh, vystavěný na primární emoci spojené s faktem, že jsme všichni byli mladí a poprvé zamilovaní. Ale nemohlo by to být malinko hravější? Alespoň jedna zápletka? Nebo třeba zkratka v televizní třicítce a tenhle online 90 vteřinový krátký film si dramaturgicky trochu vymazlit? Tahle minutu a půl dlouhá verze podle mě nepřináší nic navíc, jen o minutu dýl “ždíme”.

2) “THE ARMY OF THE FUTURE” - The British Army

Fascinující, jak moderně je tato verbovací kampaň zacílená. Britská armáda evidentně neoslovuje militantní patrioty, jak to mají vojáci často v oblibě. Cílí na ego, nabízí moderní technologie a pocit že v tebe “konečně” někdo vloží důvěru. Moderní armáda klade na potenciální vojáky moderní nároky a poptávka zde jasně udala nový směr marketingu. Tohle video je pro mě hodně děsivá věc. O to děsivější, že reklama je to, obávám se, zatraceně dobrá. 

Ústřední postavou příběhu je robotický voják, prohledávající válečné území. Úvodní část videa je animovaná ve 3D a implikuje vymazlená intra počítačových her. Hlavní postavou je sice robot, ovšem pozor - hlavním hrdinou příběhu jsi ty. “Army’s future: You.” Britská armáda zde nedává důraz na patriotismus. Naopak. Na nerdy se snaží udělat dojem mj. i tím, že uveřejnila impozantní data výroby tohoto spotu - 3D část je složena z více než 4000 CGI assetů (jednotlivých 3D elementů) a v mixu zvuku je použito přes 2000 samplů.

Vytváří to však celé trochu dojem, že válka už dnes funguje spíš jako počítačová hra a lidi jen ovládají roboty… Což vlastně ty kluci od kompů uměj. A taky rádi vyhrávaj. Což se hodí. Klobouk dolů před tvůrci - nicméně já bych ten job asi nechtěl.

3) “That Reading Feeling Awaits” - Amazon Books

Krásná ukázka, že v jednoduchosti je síla. A zároveň i pěkný příklad poctivé režijní práce. Tahle kreativa se samozřejmě nabízí. Jak nejsnáz zobrazit pocit ze čtení knížky? Ukažte člověka, který čte knihu, blízkým záběrem na oči se mu dostaňte do hlavy a hle - už ukazujete, co se mu v ní děje. Aby takhle jednoduchý koncept fungoval, musí být ovšem perfektní. Což se Amazonu myslím opravdu povedlo. Zde je na místě upozornit na excelentní režii. Cesta od prostého nápadu “bude se kolem dít to, o čem čtou” k takto působivé reklamě je dost dlouhá. Baví mě jednotlivé postavy, příběhy, které čtou i jejich ztvárnění a ten střih do vlaku na konci jsem si absolutně zamiloval. V neposlední řadě oceňuji nastavení poměru “komerce” a “uměleckosti”. Ta loutková pasáž v prádelně je okouzlující a přestože je velmi artová, nijak nerozbíjí vizuál ani styl celého spotu. 

Skvělý detail je ta grafika na konci, kdy se slovo “feeling” zobrazuje v několika různých “žánrech”. Nice touch!

4) “Hyped” - Virgin Media

Hyped je MASIVNÍ. Tohle slovo mě napadlo především s ohledem na zvolenou hudbu, nicméně celé video je zvláštně undergroundově epické. Jakoby někdo natočil nejdražší pozvánku na drum’n’bass party na světě. Party masivní jak tenhle vtip od Jimmyho Carra.

Virgin Media přichází s produktem Stream - novou službou, ve které spravujete své streamovací služby. V aplikaci si zvolíte, které platformy (Netflix, Disney+ apod.) chcete v daném měsíci sledovat a neplatíte za ně v době, kdy je nevyužíváte. 

Virgin Stream o sobě hlasitě dává vědět spotem, ve kterém o sobě dává hlasitě vědět. 

Hudbu dostal na starost MC Neat a nebál bych se říci, že track celé reklamě dominuje. Baví mě ovšem nejen hudba. Kamera je svěží a moderní a používá velmi sofistikované techniky snímání (nezvyklé úhly a nájezdy, ovšem v tomto případě perfektně zasazené do příběhu - ne, jako v případě #WTFmesice - viz dále). 

Trochu Orwellovské, ale v rámci zvoleného lehce komediálního žánru mě to vůbec netrápí. Asi tomu napomáhají drobné vtipy, jako například když se spustí televize, kterou zrovna někdo stěhuje a ani není v síti. Můj šampion měsíce, protože armádě to nedám!

5)“The Lake Giveth” - Little Caesars Pizza

Baví mě ten humor, baví mě ta stylizace, ale především mě baví ta elegantní drzost. 

A protože jedním z mých největších koníčků je vymýšlení scénářů toho, jak se některé věci mohly udát, místo textu jsem tentokrát natočil video. Ukázku toho, co se mi děje v hlavě. Hlavními postavami příběhu jsou Janek producent a Janek kreativec a příběh ukazuje jednu z možných variant reality, ve které se agentuře podaří před klientem obhájit nápad hodit jeho pizzu do vody.

Video here: Janek & Janek - Jak to mohlo bejt

#WTFmesice - “Be Equipped!” - Adidas x Victorinox collaboration

Tohle je nářez. Nikdy by mě nenapadlo, že se opřu do reklamy Adidas, ale… well, here we are. Úvodem musím otevřeně říct, že občas mi něco nesedne a když začnu analyzovat, proč tomu tak je, vznikne celkem dlouhý a lehce zaujatý seznam. To se mi stává. Mrkněte na video a schválně, jestli se v něčem shodnem.

  1. Co je tohle za spolupráci? Jako vážně. Já vlastně pořádně nechápu, o co jde a moc se toho nedá najít ani na netu. Myslím, že je to limitka adidasek, vyvinutá dohromady s výrobcem nožů. Myslim. 

  2. Proč si týpek, kterej kydá v kravíně hnůj bere do práce úplně nový sneakersky? 

  3. A jaktože jsou ty boty po celém dni šlapání v hnoji úplně nablejskaný?

  4. A proč přesně exponujeme novou tenisku adidas nebo Victorinox nebo obojí detailním záběrem v hnoji?

  5. Znamená hov*o na botě něco? Myslim třeba v numerologii. Ptám se pro kamaráda…

  6. Tenhle frajer, co právě skončil v kravíně by smrděl tak, že by se ostatním netančilo moc dobře…

    Nebudu takhle rozebírat každý příběh. Slibuju. Tak už jen pár:

  7. Proč jsou některé záběry tak krásné a některé jak koupené z banky?!?

  8. Proč spolu ti lidé chodí po práci tančit na střechu?

  9. Mají domluvený čas?

  10. Proč ten poslední tak strašně spěchal? Aby stihnul začátek?

  11. Jsou to vůbec skuteční lidé?

  12. Proč na choreografii hraje ta nejméně výrazná část hudby v podstatě bez rytmiky?

  13. A hlavně - co je to teda za boty a co to umí?

Sečteno podtrženo - je to pěkné, ale trochu mi chybí režie. To myslím vysvětluje můj dojem, že jsou obrázky místy krásné, ale často trochu naivní. Je tam hromada skvělých speciálních záběrů, ale opět často nelogicky použitých a ne zcela fungujících v celku. Trochu jako kameramanské cvičení - nicméně zaplať pánbůh, že kameramani v mém okolí mají násobně lepší režijní cítění.

Previous
Previous

Srpen - bereme to hopem!

Next
Next

Letní emoční nálož