Letní emoční nálož

1) “Those Guys” - Volkswagen

Reklamy na auta se do mého výběru obvykle nedostávají, protože mě většina nebaví. Začínají širokým záběrem, ve kterém jede auto, potom si krasavec nebo krasavice jak stažený z Shutterstocku užívá řízení a během toho, co nastavuje navigaci a vyndavá sluneční brýle ze stropní přihrádky, si v elegantních detailech ukážeme prvky interiéru. Opět široký záběr jak auto jede a packshot. Jako někdo, kdo autům moc nerozumí, si za 5 minut nepamatuju, o jaké auto šlo.

Volkswagen ovšem překvapil. Německá automobilka humorně sděluje, že brzdové senzory se vám hodí ne proto, že vy jste špatný řidič, ale protože ostatní jsou kreténi. Konečně reklama na auto, se kterou se ztotožňuji. 

Řemeslně perfektní filmový spot s humorem a super pointou. Skvěle zvolená hudba i hlavní herec. Velká radost. Zarazila mě jediná věc - ten řidič Touaregu vypadá jako Vin Diesel. Je to hrozně zvláštní a úplně mi to vzalo pozornost. Napadlo vás to taky?

Každopádně velmi cením odvahu narušit zajetý model a dát do minutové reklamy jen 5 záběrů auta, a to až na úplném konci spotu.

Snad přinese reklama kýžená čísla a Volkswagenu uděluji bobříka odvahy.

2) “Closer” - Heineken

Heineken považuji dlouhodobě za jednu z velmi strategických a marketingově komplexních značek. Jejich reklamy bývají řemeslně perfektní a sdělení čistá a jasně srozumitelná. Tentokrát přichází otvírák jménem “Zavírák” (Closer), kterým když otevřete pivo, ukončíte práci. Opět jednoduché a chytré. U dvouminutové verze jsem měl sice dvakrát pocit, že už video končí, nicméně děj jsem hltal dál a užíval si gradaci celého spotu až k závěrečné tečce. Naschvál mluvím o tečce a ne pointě, jejíž absenci bych možná lehce vytknul. Věřím ovšem, že se tvůrci rozhodli jít tímto směrem se záměrem netříštit pozornost diváka a být ve sdělení jednoduchý, což Heinekenu vždy fungovalo. Koneckonců, je to reklama na mainstreamové pivo. 

Kampaň má upozorňovat na fenomén přepracovávání, ale obávám se, že pokud ostatní aktivity nebudou v tomto sdělení údernější, v reklamě původní myšlenku vlastně trochu přebíjí humor. Spot myslím víc funguje jako normální reklama, než jako osvěta pro ty, kteří makají víc, než je zdrávo. Video je každopádně perfektní a Heineken mě opět nezklamal. Jako marketingově myslím - to pivo zas tak nemusim…

3) “Unexpected Wonders - a movie by Paolo Sorrentino” - Bulgari

Snad každý měsíc se do mého výběru dostane alespoň jedna fashion reklama a já jsem opět přesvědčen, že i tento krátký film si zde své místo zaslouží. Bulgari ke spolupráci přizvalo herečky Anne Hathaway a Zendayu a také režiséra Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mladý papež…). Za mě dost silná sestava. Vždy, když vidím tento typ reklamy, přemýšlím, jak asi funguje její vývoj. Luxusní šperky a módní značky mají v tomto ohledu takové zvláštní postavení. Zatímco většina reklam se točí pro většinu lidí, tyto brandy cílí jen na ty, kteří si luxus mohou dovolit. Nemůžu se zbavit pocitu, že marketingový šéf Bulgari jen řekne: “Budou tam naše šperky na krásných slavných herečkách a musí to být nádherný a luxusní. Peníze nejsou problém.” Trochu tuším, že to tak jednoduché nebude, nicméně si nenechám vzít představu, že se mi tohle jednou stane, takže si to tak představuju dál. 

Sorrentino je geniální režisér a poetik a na tomto malém uměleckém díle mě baví úplně všechno. “Přečesaný” vizuál, ze kterého elegantně vystupují produkty, bláznivé padající květiny, které zas ten učesaný vizuál rozboří, citlivý příběh, krásné herečky v nádherné lokaci… Věřím, že natočit si takovýhle spot musí být radost pro každého režiséra.

4) “Suicidal Doesn't Always Look Suicidal” - CALM

CALM je organizace, která se různými způsoby snaží předcházet sebevraždám. Spravují vlastní linku pomoci, ale především se soustředí na osvětové kampaně. Třeba jak poznat, že se někdo ve vašem okolí chce zabít. “Suicidal Doesn't Always Look Suicidal” (Sebevrah nemusí vždycky vypadat jako sebevrah) je přesně ten případ. Spot upozorňuje na fakt, že depresivní lidé se sklony k sebevraždě působí často vyrovnaně a smějí se na celé kolo. Proto CALM oslovil rodiny, ve kterých došlo k sebevraždě, zda by jim neposlali poslední fotky a videa z mobilu zesnulého za účelem předejít dalším takovým neštěstím. Vybrali ty, kde se lidé smějí a následně vytvořili masivně emocionální nálož, která by dojala i mýho tátu.

Tento spot zde zabral místo několika mnohem spektakulárnějším reklamám, ovšem nemám dojem, že lepším. V naší produkci stavíme kreativu vždy na první místo a udělá mi proto pokaždé radost, když se i velká agentura rozhodne z kreativních důvodů pro “malé” video. V tomto případě to však byla sázka na jistotu.

Všude uvádějí, že to není fake a já tomu věřím. A možná jsem si to vsugeroval, ale v očích každého z těch lidí vidím za jejich úsměvem, že nejsou moc šťastný. A působí to na mě děsivě. Tak se přidávám ke kampani a vzkazuju - nezabíjejte se, prosím.

5) “Conductor” - Coke Studio

Coke studio je dlouholetá pákistánská televizní show, kterou Coca-Cola replikovala v Africe a na Filipínách, jako “proof of concept” pro svůj mnohem větší projekt. Nyní se s 11 miliony odběrateli na YouTube značka rozhodla přetvořit Coke Studio na globální hudební platformu, která má divákům a posluchačům přinášet zajímavou novou hudbu napříč žánry a kulturami. Joshua Burke, Global Marketing Director of Music and Culture v The Coca-Cola Company to celkem hezky shrnul větou “Coca-Cola byla vždy s hudbou silně propojena svou prací s vycházejícími talenty a zároveň odkazovala na spojování lidí napříč hranicemi a kulturami. Coke Studio tyto dva aspekty spojuje.”

No a reklama na tuto nově vzniklou platformu je prostě boží. Za mě je tam všechno správně. Strašně mě baví aranž pecky “A Kind of Magic” od Queen a hrozně si u mě šplhli, že je v mixu i jedna věta původního zpěvu od Freddieho. Scénografie i casting jsou prostě Coca-Cola at it’s best - mám dojem, že kdybych viděl jen 5 vteřin téhle reklamy bez zvuku, tu Cocu-Colu bych z toho vyčetl. To je pro mě mimochodem geniální dlouhodobá systematická koncepční práce, vytvořit tak silný vizuál, že si značku spojíte jak s pěti lidmi, co se smějí u stolu, tak s hvězdami zpívajícími v obří aréně. Apropo aréna… Celou dobu jsem pozoroval ten prostor a nechápal, kde se vše odehrává. Nejdřív jsem měl pocit, že jsme v nějakém divadle, ale chybělo tam podium. No a na konci mě čekalo velmi příjemné překvapení, které vám neprozradím pro případ, že čtete text dřív, než jste si pustili video :)

U dvouminutové online verze jsem se možná v půlce mrknul, jak je video ještě dlouhé, nicméně geniální pointa a následná mikropointa mě nadchly a kdybych měl tu možnost, tak natočím samozřejmě taky dvouminutovou verzi! Každopádně editů je několik a video ve standardní třicetivteřinové délce funguje parádně. #bigupforcocacola

“Kim Kardashian” - Beyond Meat aneb #WTFmesice

Já k těm #WTFmesice ani nechci nic moc psát. Buď z toho prostě budete mít podobně smíšené pocity jako já a nebo jste asi cílovka. A nebo já divnej. 

PS: Všimněte si, jak elegantně si Kim dokáže kousnout hamburgeru. Na mě to trochu působí, jako by se ho štítila, ale třeba to má nějaký hlubší význam...

Previous
Previous

Prázdninová bestofka

Next
Next

Odvážnému štěstí přeje…