Odvážnému štěstí přeje…

Když jsem minulý měsíc psal o důležitosti stylizace v moderní reklamě, nezmínil jsem jeden zajímavý fenomén. Ta touha po výrazné stylizaci a potřeba odlišit se jde ruku v ruce s odvahou klientů jít s kreativou víc na hranu. Tady myslím odvádějí ve světě agentury skvělou práci. Samozřejmě se bavíme o top světové produkci a je logické, že Amerika a Asie (i když tak nějak po svém a je to úplně jinej sport…) budou nadále udávat trendy. Květen byl každopádně odvážnými reklamami nabitý.

1) “Classics Can Be Remixed” - MAGNUM

Letošní kampaň zmrzliny Magnum má dva směry pro dvě cílovky a vcelku elegantně je propojuje. Počátkem tohoto roku vypustil Unilever do světa epickou reklamu “Get Old or Get Classic” (je to něco mezi Harry Potterem, House MD a filmem od Felliniho - pusťte si to) a asi měsíc na to odstartovala kampaň cílící na mladé: “Classics Can Be Remixed.” A tady to začíná být zajímavé. Hlavní brandový spot je videoklip jihokorejské producentky Peggy Gou (přes 2,5 mio sledujících na IG), která zremixovala hit “Can`t Get You Out of My Head” z roku 2001 od Kylie Minogue. Video je dost zvláštní - používá segmenty z původního, dvacet let starého klipu, a kombinuje je s nově natočenými záběry slečny Gou. Za mě to má ovšem několik “ale”. Já třeba nepoznal, že to je remix. Jako vážně. A to mám pocit, že ten song znám jak svý boty. Taky jsem si nepamatoval původní videoklip, takže jsem vůbec nechápal, proč je ten vizuál tak bizarní. Nápad mi přijde super a spojení s jihokorejskou star určitě nějaký čísla hodí. Nicméně je to všechno hrozně zvláštní. A tím myslím jinak než asijsky zvláštní. Ale pozor - pak jsou tu ještě úplně jiné krátké spoty ze série Classics Can Be Remixed a tady mě zas exekuce neskutečně baví. Je to jednoduché, sdělné a elegantně to uzavírá celý koncept. Spoty jsou složené jen z grafiky a několika záběrů ze spotu “Get Old or Get Classic” a přesto mi výsledek přijde superefektivní a především pěkný. Video zde.

2) “Data Auction” - Apple

Od Applu jsme na špičkové řemeslné i technické zpracování zvyklí a čím dál více se v jeho reklamách objevuje i humor a v neposlední řadě i všudypřítomná stylizace. Plot příběhu je jednoduchý a bez překvapivé pointy, ovšem o to je sdělení jasnější. Hlavní hrdinka se omylem připlete na zvláštní tajemnou aukci, ve které se draží její privátní data. Nakonec na svém iPhonu nastaví omezení sdílení osobních informací a všechno dobře dopadne - zlouni vybuchnou. 

Reklamě dominuje silně filmový vizuál a famózní casting a styling. Návštěvníci aukce, představující obchodníky s daty, připomínají svým vzezřením charaktery z Gotham City. Režisérem spotu není nikdo jiný než legenda české i světové reklamy Ivan Zachariáš a myslím, že nám v tom světě Ivánek ostudu rozhodně nedělá. Mimochodem miluju tu ikonku “iPhone Safety” a vlastně celou tu minimalistickou animaci na konci. Jednoduché, jasné a elegantní. Je to sice jen drobnost, ale co si budem - právě série precizních drobností dělá z dobrých spotů ty nejlepší. Apple pixel perfekcionismus at it`s best.

3) “Domino’s Mind Ordering” - Domino’s Pizza

Prozatím poslední série oblíbeného seriálu Stranger Things odstartovala 27. května a bezpochyby se jedná o jednu z Netflix událostí roku. Ideální příležitost si trochu přihřát pizzičku. Pokud ovšem máte na účtě pár desítek milionů dolarů…

Fastfoodový řetězec Domino`s Pizza spustil velmi zajímavou aplikaci Domino`s Mind Ordering, která, jak název napovídá, umožňuje objednat si pizzu pouze silou myšlenky. Aplikace vyhodnocuje pohyb očí, výraz obličeje a další data a aniž byste se dotkli displeje skutečně objednáte svou oblíbenou pizzu až k vám domů. Možná. V App Storu má totiž hodnocení 2,6 a funkci to má jen jednu, což trochu implikuje, že to funguje zhruba každému druhému. Nicméně nejsem tu od toho, abych hodnotil kvalitu aplikace. Video je boží. Kamera i scénografie jsou de facto totožné se seriálem, takže celý spot má velmi ponurou náladu. Příběh se odehrává roku 1986 v Hawkins, Indianě, kde v tajné laboratoři probíhají pokusy na dětech - vědci je zde trénují ovládat předměty silou vůle. Hlavními hrdiny jsou Dustin a Lucas ze seriálu Stranger Things, kteří se v restauraci Domino`s nachomýtnou k první uskutečněné mentální objednávce pizzy. Video je plné easter eggs a sklízí velkou chválu jak od fanoušků seriálu, tak milovníků pizzy Domino`s. Například retro krabice, které se ve spotu objevují, jsou reedicí starých boxů, které v té době řetězec používal a v nichž pizzu objednanou přes novou aplikaci dostanete i dnes. 

Celá kampaň je vymazlená do nejmenšího detailu, takže je opravdu škoda, že appka zas takový úspěch nemá. Škoda. Nicméně věřím, že každý, komu se nepodařilo objednat pizzu “silou vůle”, prostě jen otevřel jejich starou appku než aby hladověl…

4) “Virgin Voyages Says No Kids On The Ocean” - VIRGIN

Virgin propaguje své zaoceánské luxusní plavby pro dospělé (děti nesmí na palubu) velmi svérázným způsobem - vzkazem od samotných dětí, které zpívají ukřivděnou písničku. Nápad je podle mě parádní, ale exekuce mohla dopadnout o fous lépe. Kamera i střih jsou bohužel vcelku nekonzistentní a několik záběrů mě dokonce trochu vyrušilo. Možná to má působit neuměle, jakoby to dělaly samy děti. Stylem mi to připomíná videa, co točili Ylvis. Pamatujete na ně? “What does the fox say?” nebo třeba “Massachusetts” - je to zábavné a trochu nablblé, nicméně kamerově hezčí než reklama od VIRGIN (!!!). Když už dělat parodickou reklamu, vůbec by mi nevadilo, kdyby to vypadalo jako legrácky, co si točí Saturday Night Live. Btw už jste viděli Benedicta Cumberbatche v reklamě na WC? Ale zpátky k VIRGIN - ani ta písnička mě úplně nenadchla. Je to melodické a funguje to skvěle s obrazem a roztomilými dětmi, ale rádiový hit z toho obávám se nebude - trochu postrádám silný refrén. Já asi fandím především odvaze, říct ve své vlastní reklamě “...we know who fault this is - Virgin…” pokud víš, že to dává smysl. V reklamě dnes porušování dlouho nastavených nepsaných “pravidel” dost frčí a mně se to líbí.

5) “50 Years Anniversary” - NIKE

Spike Lee je prostě legenda. Režírovat sám sebe, jak rapuješ o tom, že jsi zažil všechno na světě… To je koncept, se kterým si nemůže dovolit přijít jen tak někdo. A ještě si ze sebe udělat legraci a možná donutit někoho k zamyšlení nad generačním rozdílem? Za mě velký dobrý. Wieden + Kennedy to s Nike funguje už asi 500 let a tahle spolupráce evidentně není žádná zkamenělina. Byli to právě oni, kdo vymyslel nadčasový claim “Just do it” a stojí i za legendárními reklamami na tenisky Air Jordan - “It`s Gotta Be The Shoes”, které vystřelily Nike do oblak zhruba v době, kdy se u nás cinkalo klíčema. Tehdy šlo mimochodem o první spolupráci se Spikem.

Hlavním hrdinou videa oslavujícího 50 let značky Nike, je dlouholeté herecké alter ego Spikea Lee - bboy Mars Blackmon a celý spot je battle o sportovních legendách mezi ním a mladou rapperkou. Tady velmi oceňuji kreativní přístup - přestože by se nabízela spolupráce s kdejakou hvězdičkou, spot zůstal nezatížen tímto druhem “politiky” a mladou star, reprezentující přicházející generaci, ztvárňuje v podstatě neznámá herečka. 

A taková zajímavost - Spike Lee používá mimo jiné svůj speciální “Dolly záběr”, ve kterém se herec, kterého točí, pohybuje na stejné kamerové jízdě jako kamera, takže působí dojmem zvláštního “plutí” v prostoru. A tohle video je celé natočené právě na jeho “signature” jízdě. Nike a Spike holt patří k sobě. A taky Wieden + Kennedy, ale to se tolik nerýmuje. Ou jé.

BONUS ?

“Did Somebody Say” - JUST EAT aneb #WTFmesice

No a pak tohle. Já mám rád songy složený do reklam... A ještě když je tam celebrita a má to skvělej vizuál... Ale proč je to tak blbý? Je mi jasný, že to bude mít úspěch, ale přesto věřím, že by to šlo udělat stejně úspěšné a méně nablblé. No posuďte sami…

Previous
Previous

Letní emoční nálož

Next
Next

Duben, stylizovat budem!