Duben, stylizovat budem!

Kdybych měl jmenovat jeden trend, který v aktuální reklamní tvorbě pozoruji, byla by to stylizace. Příběhy jsou rozličné, způsobů sdělení bezpočet, ale od svícení přes scénografii až po herectví - reklama dnes zaujme především neobyčejností. A adekvátní hudbou. Zdá se, že doba hudebních bank je úspěšně za námi a solidní muzika se vrací na plné obrátky! (A nebo jsem samozřejmě vybral reklamy s dobrou hudbou, protože jim fandím…)

1) “Why consider advice that doesn’t consider you?” - Scotiabank

Celý život vám někdo dává rady. Ovšem co se týká financí, měli byste si nechat poradit od odborníků.

Poselství tohoto spotu je až trapně jednoduché a přímé, ale zpracování mě zaujalo. Je to stokrát omílané poselství typu: “Jděte tam, kde vám rozumějí” nebo “Můj svět, moje banka”. Nicméně je tam hromada filmařiny. Vtipně dopointované příběhy, skvělá práce s temporytmem* - tj. střihem a hudební dramaturgií a pak ta stylizace. Co si budeme povídat, formulovat si zadání tak, aby kreativci hledali nejbizarnější situace, ve kterých někdo někomu radí je docela za odměnu. Všechny situace jsou v podstatě reálné a přesto “přestřelené”. Luxusní gradace “koloběhu rad” se zastaví ve chvíli, kdy hlavní hrdina vstoupí do banky a najednou jako by se zastavil čas. Jak už jsem psal v úvodu; je to jednoduché, ale nikoli obyčejné! Když klišé, tak nejvíc a nejlíp. Také věřím, že spot bude fungovat i ve 20s verzi, či dalších všemožných editech. Mimochodem nejvíc mě baví ten prostřih šachové partie a televizní soutěže. Super nápad.

*Temporytmus - divadelní pojem, který mi u filmu trochu chybí a přesto se ho nebojím používat. Jde o ideální poměr mezi kýženým tempem (které může být jakkoli pomalé) a pocitem “tlačí to jak debil” (pro muzikanty) nebo “má to tah na branku jak hovado” (pro sportovní fandy). Vysvětlování mi moc nejde.

2) “Welcome to Hôtel Hennes” - H&M

Asi bych neváhal, zda psát o téhle reklamě, kdybych neviděl jednu podobnou a touhle jí málem nahradil. Možná to ale bude zajímavé srovnání, a tak jsem sem zařadil obě.  Režisér Bardia Zeinali o svém díle říká: “Visually, Hôtel Hennes is a wonderland; the stars are not in their usual roles and every frame is intended as a new adventure.”  Přesně. Přeložil bych vám to, ale taky nechápu. Na stránkách H&M k tomu najdete hromadu povídání o tom, proč to celé dává smysl, ale nějak mě to nepřesvědčilo. Já bych příběh shrnul asi takto: “Modelka Bella Hadid přijíždí do nejbarevnějšího hotelu na světě, kde všichni tančí a zdá se, že ji poznávají.” Což na mě z principu působí jako amatérismus personálu, ale to je možná moje omezené vnímání slávy. Nicméně je to krásná reklama. Možná spíš krátký film. Což je možná problém. Přes celou tu paletu barev a rozličných střihů oblečení zůstává značka někde na pozadí. Na pozadí nejmodernějšího vizuálního zpracování vyprávění à la Wes Anderson. Může to fungovat? Možná. Ale nenašel jsem žádnou vymazlenou case study, která by to potvrzovala a věřím, že kdyby byl důvod ji vyrobit, tak se všichni rádi pochlubí. Nicméně kampaň je venku šest týdnů, tak je ještě čas nechat se vyvést z omylu.

A opět musím zmínit hudbu. Super letní pozitivní pecka. Hity prostě táhnou!

3) “See the world differently” - Virgin Atlantic

No a tohle je to druhé video, které je mi nějak sympatičtější. Možná proto, že jde o britské aerolinky (BRITSKÉ!!!) a přestože jsou spoty formálně podobné, má tenhle za mě větší šmrnc.

Virgin Atlantic světu říká, že je tu pro kluky i holky, hetero i gay, očkovaný i neočkovaný, Ukrajince i Rus… - ne, to fakt ne. Ale jakoby pro všechny. A to H&M myslím taky. Jenže nalíčený hoch v reklamě na oblečení má holt menší váhu, než v reklamě na aerolinky a sdělení pak lehce ustupuje prvoplánové líbivé emoci.

Mimochodem oba spoty mají společnou ještě jednu věc. Zapojení mnoha co-stars - především influencerů, kteří se v reklamě objevují. A tady opět sbírá body Virgin. Je to víc na hraně. Na kreativní otázku, zda mít v reklamě herce na vozíku, existuje dle mého mínění jen jedna správná odpověď. Pokud to dává dramaturgicky smysl a bude ho hrát člověk, který je opravdu na vozíku, pak ano. A když je to šarmantní týpek, co se živí jako trenér, je to takové elegantnější, než plus size modelky na pláži. Nic proti nim - go, zadky, go!

Hudba opět vynikající. Hit “I Am What I Am” původně nazpívala Gloria Gaynor (btw vždycky mě u pecek z téhle doby překvapí, jak šílený disco to je) a cover od Lady Blackbird se povedl moc. Skvělá volba a opravdu velmi povedená aranž.

4) “Take it to the Extreme” - Extrême Ice Cream

Reklama, pro kterou zavádím nový hashtag #NemeliJsteMenitAgenturu. Jestli ji francouzský výrobce zmrzliny (spadající pod skupinu Nestlé) měnil nebo ne, jsem líný hledat, ale snad je jasné, jak to myslím. Zmrzliny Extreme mívaly opravdu extrémně super spoty - za všechny doporučuji třeba “Extreme. Til the end”. No a dnešní nástupce nabízí sice také spoustu filmařiny i speciálních efektů, ale nápad stojí na poněkud vratších základech. Jako jasně - když si dáš zmrzlinu Extreme, děláš všechno extrémně. Takže normální polštářová bitva se zvrhne v “Extreme pillow fight”. Když pominu, že je to trochu sexistické klišé, asi to chápu. Ale na koho to cílí? Spot poměrně otevřeně odkazuje na žánrové blockbustery Matrix nebo Kill Bill, ale není to ani napínavé, ani zábavné a navzdory reáliím dokonce ani sexy. Jak by řekl Gogol: “Ani ryba, ani rak. Čert ví, co je.” Ovšem na ryboraka je to opravdu moc dobře natočené. Jen třeba škoda, že to nemá žádný konec.

5) “Galaxy A: The Awesome Product Adventure” - Samsung

Když už zavádím ty hastagy, tak tohle budiž #WTFmesice. Upřímně vůbec nevím, co si o tom myslet. Na jednu stranu je to opravdu vtipný a nápaditě natočený, ale na druhou je to prostě totální bizár. Mně se líbí všechny dílčí složky a vlastně i celý spot a přesto vůbec nevím, jak bych sám před sebou obhájil, že je tohle to nejlepší, co mohu Samsungu nabídnout. Galaxy A je levnější řada telefonů, která si zakládá na ideálním poměru cena / výkon. Slovo “Awesome” už mi tedy z principu nepřijde ideální, přestože ten song na konci je dost chytlavej. Mimochodem nechat si napsat brandový song, složený z výčtu “awesome” vlastností telefonu je za mě geniální. Ale opět se ptám: pro koho to je? Pro teenagery? Pro jejich rodiče? Ztotožní se s tím vůbec někdo? A má? Protože i přes to, že je reklama složená ze situací, které upozorňují na konkrétní “awesome” vlastnosti telefonů Samsung, je vlastně primárně brandová. Hlavní sdělení je totiž něco jako: “Telefony řady Galaxy A sbližují rodiny”. Chytré, že? Protože podle mě je to naopak. Skvělý displej, skvělý foťák a skvělá výdrž baterie - to všechno dělá z lidí spíš asociály. Otočit to je možná trochu nefér, ale vytvořit příběh, ve kterém telefon lidi sbližuje je přinejmenším hezké.

Previous
Previous

Odvážnému štěstí přeje…

Next
Next

Humor až na prvním místě