Inspirace napříč žánry i vkusem

1) “LeBron James’ Legacy Continues with Bronny” - Beats by Dre

Kdekdo by mohl říct, že je snadné natočit úspěšnou reklamu, když máte k dispozici nejlepšího hráče basketbalu v historii NBA a k tomu jeho syna, který bude pravděpodobně jedním z nejmladších hráčů draftovaných do NBA v historii asociace (to ovšem díky posunutí věkové hranice, která přijde pravděpodobně v platnost v roce 2024). Ale pro mě je tohle masterpiece. 

Sluchátka Beats by Dre byla vůbec prvním produktem, jehož kdy byl LeBron James ambassadorem a spolupráce trvá dodnes. Věřím, že myšlenka kampaně “Legacy Continues” tedy stála za samotným nápadem oslovit k ambassadorství i Bronnyho. Mě si spot získal nejen svou kompaktností, ale samozřejmě i mixem zvuku (samozřejmé je to pro mě a čtenáře tohoto blogu). Použitý princip střídání dvou songů, reprezentující dvě postavy není nic nového, ale práce v postprodukci je fenomenální. Střih hudby nerespektuje slepě střih obrazu, ale díky vysamplování některých zvuků z Vivaldiho a dokomponování přechodů mezi střídajícími se muzikami vytváří nezvykle kompaktní hudební celek a geniálně podtrhuje dramatickou linii příběhu.

Mimochodem, LeBron James se opakovaně vyjádřil, že rád poslouchá klasickou hudbu, což pro jeho fanoušky není novinka, takže výběr hudby, konkrétně “Allegra” z Vivaldiho Zimy, není pouhé generační reklamní klišé.

No a nechybí ani fór s objednáváním večeře na konci, takže klobouček a ať se sluchátka prodávaj - zasloužej si to!

2) “Avocado Timebomb Hero” - Apeel  

Tohle si sem odložím z jednoho prostého důvodu. Je tam všechno a přesto mě to neuráží. Pejsek s Kočičkou dali do tohohle dortu moderní reklamní vizuál, trailer voice, epickou hudbu, koupené záběry, zcizovací prvek, bizarní humor a navrch hromadu informací. Je to šílený? Podle mě ano. Bude to fungovat? Podle mě ano. Krom toho produkt působí skvěle a cílovka jsou lidi jako já.

Co mě baví nejvíc je kombinace hezkých natočených záběrů a množství informací, co do spotu dokázali dostat. Když se totiž značka rozhodne vyprávět příběh dívky, které hnije zelenina v lednici, je třeba do hraného příběhu zařadit další postavu, která nabídne řešení. Záhy však narazí na standardní scenáristický problém v reklamě, a to že postavy si mohou organicky vyměnit jen velmi malé množství informací, aniž by se z dialogu v pěkném spotu záhy nestal teleshopping. Tu “chytrou” kamarádku však ve spotu pro Apeel zdatně supluje jakýsi skřítek Povídáček a nutno přiznat, že toho ze sebe vysype násobně víc, než by mohla jakákoli jiná postava v příběhu. A pracujou s ním vlastně docela vkusně. 

Kdybych měl rejpat a rejpu opravdu rád, není mi tenhle skřítek Povídáček moc sympatickej. Možná je to věc budgetu, ale sem by se vyloženě hodila animovaná postavička, která je za mě vždycky sympatičtější než divnej týpek. Milejší maskot. Vzhledem k jejich logu se nabízí Avokaďáček (aha, tak ten ne :D) nebo jiná zelenina či ovoce  - Rajčánek, Póreček… Ale já bych sáhl po nějakém roztomilém ohroženém zvířeti - Pan Tučňák, Motýl Otakárek…

Nenapadá mě žádný moudro na závěr, tak jsem vymyslel novej hashtag. #CrazyButCool

3) “Welcome to uncommon” - Subaru

Už jsem jednou někde psal, že mi reklamy na auta přijdou nápadně podobné, nudné a snadno zaměnitelné. Tohle je svěží vánek v kategorii auto reklamy a navíc spot elegantně splňuje hromadu položek z imaginárního seznamu “Co všechno by mělo být v reklamě na auto.” Věřím, že Subaru vyrábí auta pro petrolheady a dobrodruhy, co rádi řídí a kteří když si pořídí rodinu, přesedlají v ideálním případě na SUV, ale pořád řídí Subaru.

Jednotlivé příběhy jsou sice trochu cheesy, ale účel plní znamenitě. Každý, kdo rád řídí sportovní vozy, si určitě někdy rád “jen tak zařádí”. A věřím, že opláchnout si pak auto vapkou je součástí rituálu nejednoho milovníka rychlé jízdy. Se starým párem se pak může ztotožnit snad každý, kdo žije ve víře, že bude mít na stará kolena dost energie a peněz ještě si něco užít. No a dá se předpokládat, že když máte na nové Subaru peníze ve třiceti, zbyde něco i na stáří. Věřím dokonce i tomu, že někteří majitelé nebo fandové Subaru se s hlavním hrdinou dokážou ztotožnit v každém z příběhů a možná by si i přáli, aby takhle vypadal jejich život. Život se Subaru. Váš život se Subaru. Nice. Jo… Ale úplně jsem vytěsnil ten poslední příběh. Soba. To je teda trochu divnost. A tý mámě bych za to, že ani nezavřela vokýnko, to dítě sebral.

4) “You Rule” - Burger King 

Tenhle měsíc je pro mě dost náročné nerozplývat se nad každým videem a nepoužívat stejné superlativy… Tak tahle reklama bude pro změnu třeba bombastická! Burger Kingu retro styl ohromně sluší a doufám, že se na něm bude ještě chvíli točit. Ovšem pozor - retro je pouze grafika, barvy a celkový vibe - pokud jde o záběrování, je spot plný moderních kamerových technologií i postupů.

Agentura O'keefe, Reinhard & Paul vyhrála s touto kreativou výběrové řízení a kampaň YOU RULE! je jejich první počin coby nové agentury BK. Takže gratulki.

Spot je postavený na coveru starého “burgerkingřího” songu “Have it Your Way” z roku 1974 (reklamu si dejte) a doplněn trendy motivem a claimem celé kampaně “YOU RULE!”. Šéf BK pro severní ameriku se nechal slyšet (interpretováno velmi volně), že oproti původnímu motivu, který jednoduše hlásal: “řekni nám, jak to máš rád a my ti to rádi uděláme” má nová kampaň geniální přesah, protože dává lidem víru, že stejně snadno, jako si můžou poručit, co chtěj mít ve svým burgeru, můžou poručit i osudu, protože přece “YOU RULE!” Nevim. Když tohle čtu, bliká mi v hlavě kontrolka “BULLSHIT ALLERT” - je to hezká kampaň, ale prodáváte burgery, takže keep it real.

Hudební produkce je famózní (sakra, zase famózní..) a přestože mě trochu trápí ty falešné hlasy v refrénu, které holt podporují žánr, musím dát 10/10. Miluju to a zpívám si to. Good job.

Jo a zaujala mě ještě jedna věc. Vůbec mi nevadily produktové záběry. Obvykle když sledujeme tyhle mikropříběhy, najednou BUM - obří detail housky a na ní přistává salát. A emoce je pryč. Ale tady ne. A myslím, že je to tím, jak se o tom zpívá. Slyšim slanina - vidím slanina - nevadí mi slanina. Alespoň myslím. Mmmm slanina…

5) “Lovestory” - VOLVO 

Narozdíl od reklam na osobní automobily, kampaně na trucky Volvo nás svou kreativou oslňují již drahnou dobu (za všechny vzpomeňme třeba Van Dammův Epic Split

Myšlenka na pozadí je jednoduchá, ale realizace je prostě něco tak ujetýho, že jsem to sem dát musel. 

Natočit vtipnou reklamu na náklaďák patří sice do těch zábavnějších, ovšem ne úplně jednoduchých zadání. S náklaďákovou love story mi každopádně dost naložili. Je to jiný, nový, neotřelý - prostě přesně takový, jak to Volvo Trucks umí.

Příběh pochopíte hned, ale jak je dnes trendy - graduje do absolutního nesmyslu a když se po sobě kamiony válej na pláži v západu slunce, člověk už se jen usmívá. Někdo si možná řekne, že je to přehnaný a blbý, ale ten stejný člověk si možná bude pamatovat tu ujetou reklamu na Volvo, kde trucky š*kali na pláži. 

Osobně mi přijde škoda, že si nenechali udělat vlastní cover a použili nejznámější interpretaci songu “Nothing’s Gonna Change My Love For You”. Píseň se sem hodí a uvědomuji si, že jsem na tu hudební a zvukovou stránku hodně zatížený, ale vždyť je to vždycky tak krásný, když je něco starýho dobrýho hezky nově jiný… (je to srozumitelný? :D)

Jak říká Mikýř - “Má to háček? Má.” Dejte si to ještě jednou a nekoukejte tolik na ty auta. Čeká vás nejbizarnější LGBTQ Truck Road Movie Romance Ever! Já si prostě ty opocený týpky v kabině nedokážu odmyslet…

BONUS: “Wild Within” - Mulberry

Bonusové video tentokrát není žádné wtf - právě naopak. Minulý měsíc jsem se pozastavoval nad reklamou The WOOLMARK Company (článek č.2) a tenhle spot s ní má leccos společného. Ovšem tady se to povedlo na výbornou. Na nic si to nehraje a ty lidi jsou někde na kraji malého města a nebo možná i ve velkém parku a celé je to tak stylizované, že jsem si to užil od začátku do konce a dokonce si i prohlédl i ty hadry.


Previous
Previous

Jak se Pepsi pokusila ukrást Vánoce…

Next
Next

Plná supermísa reklamní poezie