Jak se Pepsi pokusila ukrást Vánoce…

1) “Cointreau Changes Everything” - Cointreau

Krásná filmařina se vším všudy. Jasný příběh a parádní vizuál - takhle má podle mě vypadat precizní filmové zpracování jednoduché brandové myšlenky. 

Cointreau mění všechno. Zastavení času a upravení reality sice už známe z mnoha filmů a vyprávění je v tomto případě až absurdně doslovné. Přesto mě video baví, protože neztrácí lehkost a nechybí ani špetka humoru v podobě “zavřené lahve”.

Vizuál je moderní a přesto působí příjemně retro, především díky hlavní postavě a scénografii. Zmíněnou lehkost spotu určitě přidává i pohyb hlavní postavy. Francouzský herec Kevin Bago je totiž především vynikající choreograf a tanečník a celou scénou tak v podstatě protančí. Pro mě je elegance jeho pohybů téměř magická. 

Kdybych musel vyplnit kolonku “co se vám naopak nelíbilo”, asi bych napsal, že nic takového nebylo, ale že mě zaskočila grafika packshotu. Ten minimalismus je super, ale na mě je to všechno malinko “nahňácaný” na jednu stranu. Ale co já, že jo - kdybych někdy natočil něco takovýho, tak můžu asi rovnou do důchodu… Cointreau zaválelo a já se tetelím. Dovedete si představit, jak skvělé by bylo, kdyby byly takhle řemeslně precizní všechny hard-sellové reklamy?

2) “Pilk and Cookies” - Pepsi

Tohle je bizár na bizár. Příběh vzniku Pilku v kostce, jak jej vidím já: Pepsi se zkrátka rozhodla, že ukradne Coca-Cole vánoce a nasadila opravdu silný kalibr. Lindsay Lohan, která ve spotu účinkuje, se v rozhovoru vyjádřila zcela nenuceně: “I won’t lie to you when I say I was a bit skeptical when I first heard of this pairing, but after my first sip I was amazed at how delicious it was, so I’m very excited for the rest of the world to try it.” 

Pepsi samozřejmě tvrdí, že hashtag Pilk vznikl spontánně mezi fanoušky Pepsi, kteří tento drink sami vyzkoušeli, což asi může být pravda, ovšem mně by se to víc líbilo nějak takhle:

Původní myšlenka patří senior markeťákovi, co sedí v každý velký agentuře a pamatuje si všechny kampaně za posledních 30 let. Nebo si vlastně pamatuje tak nějak všechno. Trochu autista s bizarním smyslem pro humor a odzbrojujícím smíchem.

Creative Director (CD): “Takže Vánoce. A pojďme tentokrát uvažovat jinak. Není to o tom, kolik jim ukrojíme. My Coca-Cole ukradneme Vánoce. Chci game-changingovou kampaň, co bude vidět všude a prodeje stoupnou ne o 200, ale o 1000 procent. V každý misce s rejží bude schovanej negr s Pepsi v ruce…” Nevim, dál. 

Hlásí se Seňor markeťák (SM)

SM: V sedmdesátkách bežel v televizi takovej seriál, jo… a dodneška si pamatuju jednu scénu, jo… Ženská tam seděla na gauči, jo a normálně pila pepsi s mlíkem. 

Kreativec (K) kouká do mobilu a s respektem potvrzuje.

K: Laverne & Shirley, 1976. Hustý. Je to na YouTube.

SM: Napije se, jo… Polkne to, jo… a říká prej - chce to víc Pepsi! (vyprskne smíchy, nikdo se nesměje) Prej… Chce to víc Pepsi! 

CD: Nebudem míchat náš produkt s mlíkem. Dál. 

K: Co je symbol Vánoc?

CD: Řekni Coca-Cola a letíš.

K: Amerických Vánoc! Coca-Coly symbol Vánoc! Jejich symbol! Ježiš, to je geniální, už to někdo řekněte, nebo mi vybuchne hlava!

CD: Dárky? Stromeček?

Kreativec se tváří, jako že jsou všichni úplní dementi.

SM: (chytá se, ale oponuje) Jestli myslíš Santa Clause, jo…, tak toho nestvořila Coca-Cola, jak se mylně domnívá spousta lidí, jo…. To je Svatý Mikuláš totiž. Oni mu jen dodali ten červenej kabátek a pytel s dárkama a hlavně to břicho teda, jo… To je sranda, protože on putoval asi tisíc kilometrů, takže musel bejt naopak úplně… (přeruší ho pohledy ostatních)

K: Takže jim stejně nikdy nepatřil… A já vám říkám… Santa letos nebude pít ani mlíko ani Colu. Santa pije od letošních vánoc Pilk - Pepsi & milk.

CD: Hrabe ti?

K: Rozjedem kampaň na TikToku. Monkey see, monkey do. Pilk challenge. Děcka vyzkoušej všechno, co není drahý si pořídit. Jakmile se toho napije první celebrita, kterou nebudeme muset zaplatit a zasdílí to, Vánoce jsou naše!

Vlastně mi to přijde jako dobrá kampaň. Odvážná a zapamatovatelná. Těžko říct, na čem ztroskotala, ale předpokládám, že na tom, že je to prostě hnusný. Nemluvě o tom, že YouTube Short s Lindsay Lohan má k dnešnímu dni jen 380k views. Příště bych ten seeding nepodceňoval…

3) “The Magic of Christmas with Coca-Cola” - Coca-Cola 

Aby to nevypadalo, že nadržuji Pepsi… Vánoční reklama Coca-Coly zde má samozřejmě své zasloužené místo. A narozdíl od Pepsi, v tomto případě je - co se exekuce týče - rozhodně co obdivovat. Cola si jede svoje a dělá to zatraceně dobře. Ždímá, co to jde a opět úspěšně udeřila babičku na hlavičku, protože mrtvý hřebíčky a Vánoce, to prostě spojuje lidi napříč společností. 

Hrozně mě baví, že je ten vizuál zároveň tradiční i moderní. Velmi moderní je zde záběrování a právě díky tradičnímu retro designu a barvám se “bláznivost” kamery v celkovém vizuálu krásně zahladí. Každopádně jako obvykle - vánoční (nejen) reklama na Coca-Colu se prostě pozná. Téměř vždy je plná světýlek a laděna do teplých barev. Dominuje paleta hnědé - od čokoládové přes béžovou až k off-white a dekoraci doplňují nevýrazné červené prvky, včetně téměř v každém záběru přítomného produktu. Tak to zřejmě bylo je a bude - ať už tančí děti v Africe nebo se peče pizza-guláš v Maďarsku. A přesto jdou s dobou. 

Marketingově mě Pepsi úplně rozsekala, ale exekuce pokulhává a seeding úplně. Když už se do toho pustili takhle zvostra, proč o tom musím psát já a neznáte to už dávno? Coca-Cola jede na jistotu a daří se. 

Mám k tomuhle videu ještě příběh. Je čas na #priznaniJanka.

Když se koukám na film nebo reklamu a něco mi nedává smysl (jakákoli nepodstatná blbost), často se totálně zaseknu a přestanu vnímat, co se děje dál. No a tady se to stalo. Při prvním zhlédnutí mě úplně rozhodila hudba a v mojí hlavě se začalo dít tohle:

“Proč hraje ruská hudba? To je Rus? Není. Vůbec nevypadá. Ale ta babka by mohla bejt Ruska. Tvl přece nemůže v reklamě ruská babka kibicovat tohohle… Ahááá dělá pizzu - tohohle Itala… co neumí dělat pizzu. A najednou tvl dělá guláš? Ta hudba už vlastně není ani ruská. Jasně - guláš. A ta růžičková kapusta - to jsme vlastně zjišťovali, když jsme točili Bonami, že Maďaři jedí na vánoce tuhle hnusotu. Jééé Bonami.. to bylo super natáčení. Ale stejně ta hudba zněla spíš rusky než maďarsky. Jakou znam vlastně maďarskou hudbu. Hah. Asi jenom čardáš. Nebyl to vlastně čardáš?”

A najednou BUM!

“Jééé, ta babička je mrtvá. To mi vůbec nedošlo. Jasně, Maďar to je! Ale stejně to znělo hrozně rusky. Jdu si to pustit znova, ale tentokrát se budu fakt soustředit…”

A jaké z toho plyne ponaučení? Diváci jsou různí a je třeba se věnovat každému detailu - třeba jako Edgar Wright. Jasně, můžete si říct, že jsem divnej a že je to jedno. Ale kdyby ten čardáš začínal nějakým signifikantnějším motivem, mohli mít minimálně o jednoho diváka, co by jim tu reklamu zblajznul i s navijákem, víc. A značka se buduje hezky krůček po krůčku a zákazníček po zákazníčku… I když, mě teda zrovna mají už roky.

4) “The Dawn of a New Hyundai” - Hyundai 

Tohle je jakoby super. Jen se nemůžu ubránit pocitu, že to mělo přijít alespoň o deset let dřív. Nemluvě o tom, že mě už pár let přesvědčují, že je to “Hjondé”. A takhle to tam oni teda vůbec neříkaj, takže co po mě chcete?!? No a pak. Ono je to hezký, ale něčím divný - jakoby sterilní. 

V humorných scénkách je elegantně zakomponovaná linka, budící zájem prohlédnout si nové Hjondé, které jako by nehrálo hlavní roli. Alespoň já jim to zbaštil i s navijákem. V úvodním záběru vidíme auto až v druhém plánu na city lightu. Já se chytil. “Ty jo. To je docela cool. Trochu jako Land Rover. Ukažte mi to z blízka!” Práce s pozorností diváka je perfektní. První záběr - auto v pozadí na plakátě, následuje detail telefonu s grafikou mapy - jasně, týpek zadává do mapy prodejnu. A třetí záběr šup - roh city lightu, “…a hele - ono je to auto roku. To jsem si předtím vůbec nevšiml, jak jsem vejral na tu káru. Tak už mi to ukažte! Kam ten týpek jde? Haháá, to je vtipný. Jasně - vždyť to nikdo neumí říct. Kadeřnictví. A on nemá vlasy.” A bum: Iron Guy. “Vtipný. Co ještě přijde…? Ukážete mi už sakra tu káru? Aha! Takhle se to řekne jo? Páni, to auto je fakt hezký. A velký. Hustý.” 

Přijde mi to dobrý na spoustě úrovní a přesto tomu pro mě něco chybí. Obvykle, když nevím, proč video nemá šmrnc, pustím si ho znovu a soustředím se na střih. Ale tady mi přijde všechno správně. A to je možná ono. On je ten střih v pohodě, ale celý spot mi svou skladbou připomíná animatik (rozpohybovaný storyborad). Každý záběr je tak nějak divně přesně tam, kde má být a asi postrádám trochu nějaké filmové špíny.

Previous
Previous

Leden, divit se budem!

Next
Next

Inspirace napříč žánry i vkusem