Březen, postupně lezem!

Aneb tentokrát jsem videa seřadil vzestupně podle toho, jak mě baví. Pokud tedy chcete pouze “the best of the best of March 2023 by Janek”, můžete přeskočit až na konec. Ale možná je to škoda…

1) “Hands-Free Highway Driving” - Ford

Začínáme odspodu a řadíme stupeň číslo jedna. Automobilky se dlouhodobě předhánějí v uvádění téméř totožných systémů a Ford mě opakovaně zaujal svými zdařilými pokusy se odlišit. Jednoduchý nápad, který ovšem rozhodně stojí za zmínku!

Co se “hands-free” řízení týče, mám dojem, že spíš existuje tisíc důvodů, proč to nevyrábět a nepoužívat, než relevantní počet důvodů, proč ano. Nicméně přestože nová kampaň Fordu míří dost speciálně, rozhodně nemíří vedle. Nejde o žádný filmařský skvost - vizuál i záběrování jsou striktně podřízeny příběhu, ovšem myšlenka je super. A jen pro upřesnění - nemám pocit, že je kampaň zacílena na hluchoněmé. Myslím, že kampaň míří především na city - tedy na všechny. Body u mě Ford získává za eleganci a nevídaně kreativní řešení.  

V mojí hlavě tento spot pomyslně vyrovnává ty hromady virálních videí opilejch americkejch teenagerů, spících za volantem Tesly na dálnicích. A to je dobře.

2) ”Masterpiece” - Coca-Cola

Pokud jste nepřeskočili až na konec, dobře jste udělali. Tohle totiž rozhodně stojí za vidění. Přestože protežuji především vtipné reklamy, Masterpiece od Coca-Coly je zkrátka opravdu masterpiece. Láhev, která putuje skrze umělecká díla - Andy Warholovou Coca-Colou počínaje a něčím dalším a jiným konče. Jasně - všichni máme jisté povědomí i o dalších zobrazovaných obrazech a jejich autorech, za což přidávám body navíc. Protože i když neznáte jejich jména, znáte alespoň ty obrázky, takže si snad každý divák v jednu chvíli řekne: “Jé, to je dobrý. Tohle znám! A tohle taky…” a Coca-Cola už vás zase dostala. Kampaň startuje v Jižní Americe a na jejím vzniku se podílela řada lokálních umělců, se kterými vznikla série rozhovorů, podporující online kampaň. 

Zatímco Pratik Thakar (Global Head of Creative Strategy and Integrated Content for Coca‑Cola) se nechal slyšet, že: “‘Masterpiece’ is not a story in which Coke appears… Coke is the story”, já jsem docela přesvědčenej, že tu lahev prachsprostě prohnali hromadou slavnejch obrazů a je tam naroubovaná dost uměle. Ovšem krásný to je, možná i lehce edukativní. 

Jen by mě zajímalo, jak asi dlouho byli všichni ti trikaři zavřený ve studiu…

3) “Amazon Customer Reviews, Lambchop Dog Toy”

Občas si říkám, že vytvořím playlist tzv. “přesvědčovacích” videí a tohle tam nebude chybět. O co jde? Opakovaně se v reklamním světě setkávám s despektem k použití jistých principů, které mají z různých důvodů špatnou reputaci (například tzv “prolínačky” - střihy nejsou ostré, ale záběry se vždy chvíli překrývají). Podobně neoblíbené je právě “divadelní pojetí”. Slovo “divadlo” je v agenturách zřejmě zapovězené a kdykoli někdo vysloví, že by herci mohli hrát jako “vyvítekde”, všichni reklamožrouti v místnosti se na něj okamžitě vrhnou a vysají z něj poslední zbytky umělecké duše. Domnívám se, že tato nechuť často pramení z obavy, zda nebude vizuál působit příliš lacině. Za touhle obavou ovšem zpravidla stojí buď špatná interpretace myšlenky nebo nedostatek představivosti. Když se totiž řekne: “Odehrává se to ve starém, zchátralém divadle. Hlavní záporák si od tlustýho bílýho pasáka koupí děvku…”, zní to úplně jinak, než když začnete: “Představte si tu nejepičtější vizuální show, kterou jste kdy ve filmu viděli! Krásné polonahé tanečnice a svalnatí sexy tanečníci…”.

Btw, poznali jste Moulin Rouge?

Je to víc než deset let, co kohosi napadlo použít v reklamě reálná hodnocení produktů od spokojených zákazníků namísto standardního přereklamizovaného copy. Videa “Real Actors Read Yelp” (viz New York Times) jsem tehdy zaregistroval a přesně si pamatuju své pocity: “Jéé… to je skvělej nápad! Škoda, že je to takový obyčejný a trochu nijaký.” No a to stejné evidentně napadlo někoho dalšího. Amazon z nápadu vytěžil maximum. Dramatické divadelní svícení, skvěle vybraní herci a hromada divno-humoru. Detailní záběr psa je do spotu umístěn trochu na sílu, ale souhlasím s rozhodnutím, že jeho přítomnost je navzdory nesmyslnému střihu přínosem. Co se scénáře týče - je asi jedno, zda jde o precizně vybrané recenze nebo geniální reklamní textařinu. Já jim to absolutně baštim. 

Je to úplná kopírka? Jasně! Vadí mi to? Vůbec! Mám totiž pocit, že když přiznaně použiješ něčí nápad, nikomu to nevadí, pokud je výsledek lepší, než originál.

4) “Easy to stop, hard to leave | Icelandair Stopover” - Icelandair

Po dlouhé době reklama, co mě opakovaně dojímá k slzám. Jednoduchá, krásná a nejen pro Amíky mířící do Evropy jak dělaná. Po zhlédnutí posledního videa by se vám mohlo zdát, že si zaslouží lepší umístění, ovšem mně to přišlo nefér. Jsou zkrátka brandy, které jsou v jistém ohledu jen těžko konkurenceschopné, protože mají nějakou zásadní principiální výhodu. Jako třeba když prodáváte kosmetiku a jste Rihanna, tak máte Rihannu. No a když jste Islandská aerolinka, máte… Island. A s Islandem, prachama a letadlama jde všechno líp. Můžete bejt sebelepší kreativec, ale je zkrátka lepší brečet v limuzíně, než v tramvaji.

Já občas remcám, ale nezapomínejte, že sledujete MŮJ výběr a většinu z toho, co zde vidíte, považuju za špičku světové reklamy. To jen aby bylo jasno. 

V tomto případě sice hrají magické exteriéry Islandu hlavní roli, ovšem zároveň jde o parádní kombinaci skvělé kreativy i řemeslného zpracování. Povedený humor, geniální obsazení i celková flow, to všechno zaslouží jedničku s hvězdičkou. 

Ještě krátká poznámka k té lokaci. Když máte k dispozici nekonečné množství magických exteriérů, logicky chcete zvýšit “production value” vašeho spotu. Jak jich ale ukázat co nejvíc a zároveň se na nich nezdržovat, aby příběh ani video neztratilo tempo? Odpověď je snadná. Nechtě něco hledat. Nebo někoho. Stejný princip jsme použili i v jednom z našich prvních videoklipů “Polarity”. Akce byla jednoduchá - kapela hraje ve sklepě a mniši zajdou do knihovny pro nějaký pergamen. Mohli jsme ovšem točit ve spoustě působivých interiérů Broumovského kláštera a byla by škoda neukázat ještě tuhle chodbu a tuhle kapli… Problém jsme vyřešili podobně jako Icelandair: “Co kdyby ten papír nebyl vedle v knihovně, ale šlo se pro něj tudy a tudy…

5) “This is a bit precarious” - Macpac

Můžete se mnou samozřejmě nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Tahle reklama je to nejlepší, co nám březen nabídl. 

O novozélandském výrobci oblečení Macpac jsem dosud neslyšel, ovšem doufám, že ještě uslyším. Precizní dialogy a vymazlený situační humor u mě zkrátka vždycky převálcuje i tak gigantické reklamy jakou je například výše zmiňovaný “Masterpiece” od Coca-Coly. 

Já tenhle humor prostě miluju. Chvíli jsem měl pocit, že se dívám na krále britské komedie Monty Python`s Flying Circus v reklamě. 

Aktuální kampaň vychází z již zavedeného claimu - slovní hříčky: “Weather Anything”. 

Tvůrci spotu se přiznaně inspirovali filmem Cliffhanger - analyzovali prý ty nejnapínavější scény a došli k závěru, že je těžké od obrazu odtrhnout oči, když právě někomu visí život na vlásku. Nebo bundě ofkors. Slavnou scénu tedy zrekonstruovali, přidali špetku humoru, suchého jak kůže na loktech mojí prababičky a stvořili jednoduchý zapamatovatelný vizuál s vybroušeným humorem a jasným sdělením ohledně kvality oblečení. 

Mimochodem - pokud jste na mobilu, za zkouknutí stojí i vertikální verze videa, určená pro smartphony.

Next
Next

Plná supermísa reklamní poezie